jump to navigation

Nu sunt sfarsit 20 Ianuarie 2012

Posted by Innocentius in de-ale culturii.
trackback

Asadar in Italia umbla zvonul ca sunt un om secatuit, epuizat, sfarsit? Se spune chiar ca am fost un foc de paie si ca vantul de primavera a spulberat pana si ultima ramasita de cenusa ?

Incetisor, baieti! Putina rabdare, va rog. Nici vorba de sfarsit! Pai nici macar n-am inceput! Inchipuiti-va ca tot ce-am facut si cat am facut pana acum a fost doar o prefata, o introducere, un indice anticipative, un anunt, o proclamatie si, daca vreti, chiar o revarsare de must si de spuma menita sa ajute maturatia interioara. Ce e mai bun vine de-acum inainte: abia astazi ma nasc.

Focul de paie era un foc de bucurie, un foc Bengal, un joc de artificii copilaresc, un lucru plin de haz, facut ca sa ma distrez. Dar astazi ma simt in stare sa starnesc un incediu care sa nu mai poata fi stins!

Nu stiu ce vreti sa faceti cu groapa pe care ati sapat-o pentru mine (poate veti ascunde in ea, mai curand sau mai tarziu, fetusii vostri avortati), dar va sfatuiesc sa aruncati la cos epigrafele. Nu exista lespede de marmura care sa ma faca sa plec capul: condamnarile voastre la moarte imi stranesc un chef, o pofta de ras, de dans, de lucru, pe care de mult timp n-o mai cunoscusem.

Nu! Va spun inca o data: nu e bines a confundati tacerea cu moartea, reculegerea cu sfarsitul si pregatirea cu sinuciderea. Am treizeci de ani, dar parul mi-e inca blond si carliontat, mai am inca destui dinti, am mainile zdravene, picioarele sprintene. Imi simt mereu sangele batand ca un ciocan la incheieturile mainile si la tample, ideile imi clocotesc inca in cap, mintea inca nu m-a lasat, ba chiar s-a facut mail impede si mai hotarata. Mai am inca ceva de spus, mai am inca timp in fata mea: acasa am intotdeauna hartie alba din belsug, hartie neteda, alba, taiata, pe care aluneca usor si repede, si am inca penite de otel si calimari pline, neincepute. Nu-mi lipseste nimic, ceasul meu n-a venit inca, nu era acela, dar poate e pe cale sa bata. Nu ma predau, nici nu ma retrag. Sunt mereu aici, in persoana, gata sa le raspund la toate tuturor.[…]

Ma simt  destul de puternic ca sa-mi risipesc fortele facand pe Tantal si destul de bogat ca sa arunc pe fereastra ceea ce este bun. Nu numai ca nu sunt sfarsit, sunt inepuizabil – vapaia mea este asemenea celei care-I invaluie pe cei trufasi in infernal dantesc – de nestins.

Vreau sa umplu cu suflarea mea toate trambitele universului, sa implinesc toate sarcinile, sa-mi satisfac toate razbunarile si sa-mi las scrise si incrustate cuvintele si vointa mea. Abia am inceput. Copilul se naste la noua luni, dar omul incepe la treizeci de ani. Floarea a inflorit, dar fructul trebuie sa se mai coaca, inainte sa putrezeasca.[…]

Intr-o lume  in care fiecare se gandeste la hrana si la bani, la distractii si la putere, e nevoie ca, din cand in cand , cineva sa improspateze  viziunea lucrurilor, sa scoata la iveala extraordinarul ce se ascunde in lucrurile ordinare, misterul din banalitate, frumusetea din gunoi. In mijlocul unei imense si atotputernice caste de sclavi ai opiniei si ai traditiei, de pedanti parazitari si sofisticati, de predicatori ai vechilor legende, de paznici de temnite morale , de papagali incapatinati ai tuturor normelor invechite si ai tuturor locurilor commune, e nevoie si de un om care sa-I trezeasca pe toti din somn, ca un strajer al inteligentei pure, de un sapator cu muschi zdraveni, de un incendiator de buna-credinta care sa arda si sa darame, pentru a pune in loc lumina pietelor, arborii  libertatii recucerite, zidurile viitorului.  (Giovanni Papini, Un om sfirsit)

Comentarii»

No comments yet — be the first.

Lasă un răspuns

