jump to navigation

Exista iubire! 3 Noiembrie 2011

Posted by Innocentius in de-ale culturii.
trackback

Irinel şi Doinaş au reinventat iubirea. Iubirea din poveste: generoasă, altruistă, definitivă, totală. Într-o căsătorie care a durat aproape 44 de ani. O căsnicie discretă, greu de înţeles azi, fără mondenităţile zgomotoase, de prost gust, cu care au început să ne obişnuiască vremurile. Şi, din acest motiv, fără multe mărturii. Doi intelectuali de rasă, el un mare poet, ea o mare balerină – o iubire exemplară.

S-au cunoscut în casa unor prieteni. Ştefan Augustin Doinaş, îmbrăcat mai mereu în negru, cu ochelari cu ramă neagră şi cu un aer parcă absent. Irinel Liciu, pe atunci o mare speranţă a baletului românesc, care urma să devină prima balerină a Operei. A fost ceea ce se numeşte un „coup de foudre”, după cum povestea în Timpul una dintre cele mai bune prietene ale lui Irinel, Laura Iliescu.

Doinaş se formase în renumita Universitate de la Cluj, cu profesori iluştri ca Blaga, D.D. Roşca, Liviu Rusu, şi-i avusese colegi, între alţii, pe Ion Negoiţescu, Radu Enescu, pe Eugen Giurgiu.

Pe Irinel Liciu, şcolită în arta dansului la Leningrad şi Moscova, marele maestru rus de balet Kurilov o descria ca pe un „unicat care nu suferea comparaţie”. Dezvăluirea aparţine unei alte strălucite balerine, Miriam Răducanu, care avea un cult pentru Irinel şi i-a iubit cu veneraţie pe amîndoi.

ÎNCHISOARE. În 1957, existenţa lor a fost zdruncinată de o întîmplare dramatică. Doinaş a fost arestat politic, pe fondul atmosferei create cu un an înainte de evenimentele din Ungaria. Nu denunţase participarea cuiva apropiat la un miting anticomunist în Piaţa Universităţii – „omisiune de denunţ”. Poetul a fost condamnat la doi ani de puşcărie. Disperată, Irinel Liciu a făcut tot ce i-a stat în putinţă să-l salveze. Se bucura de o reputaţie excepţională (vîrfurile comuniste îi acordau toată consideraţia, deşi nu era membră de partid), cunoştea o sumedenie de personalităţi şi, în ciuda spaimelor ce o copleşiseră, n-a pregetat să bată la uşile mărimilor politice ale epocii. Emil Hurezeanu spunea (în 2006, în Timpul) că pînă la urmă intervenţia ministrului Culturii din acea vreme, Constanţa Crăciun, topită după arta lui Irinel, l-a scos pe Doinaş din închisoare. La aproape un an după eliberare s-au căsătorit. Irinel era fericită alături de Doinaş. Era de o veselie debordantă. Îl dezmierda cu un cuvînt inventat de ea, Leală, şi doar cînd se aflau în compania unor persoane mai puţin apropiate îi zicea Doinaş. Emil Hurezeanu: „Ore în şir îl asista într-un iatac pe scriitorul, pe traducătorul din Goethe… Nu era soţia unui mare scriitor, era mai mult decît soţia unui mare scriitor. Era Irinel Liciu”. Miriam Răducanu rememora astfel vacanţele petrecute cu cei doi: „Am petrecut cu Irinel şi cu Doinaş vacanţe la mare. Ne adunam seara artişti de tot felul ca la şezători: poezia se cupla cu dansul, discuţiile despre muzică şi literatură se purtau degajat, fără fast, fără decor elaborat. Iar noi, cu toţii, aflaţi în acel sătuc 2 Mai, priveam fascinaţi mersul plutit, ca un dans abia schiţat al superbei Irinel Liciu (Emil Hurezeanu: «frumuseţea ei avea ceva din fineţea unui totem…»)”.

STR. BRĂTIANU 32. Istoria căsniciei lor s-a consumat între pereţii unicei lor locuinţe, apartamentul din Str. Brătianu 32, într-o deplină discreţie. Nedespărţiţi. Doinaş n-a fost văzut niciodată singur. Fostul coleg de la universitatea clujeană Eugen Giurgiu îşi aminteşte că în acei ani Irinel dansa din ce în ce mai des cu marele balerin Gabriel Popescu, formau un cuplu extraordinar, devenind cea mai bună pereche de balerini ai Operei din Bucureşti. Era în plină glorie. Doinaş însă traversa momente penibile din punct de vedere material, scrie Giurgiu, „publica traduceri, articole, eseuri pe care nu ştiu cine le semna, pentru că el fusese declarat nepublicabil. Deşi Irinel era bine plătită şi nu duceau grija banilor, Doinaş nu se simţea în largul lui fără să cîştige şi el ceva”. În timpul unui turneu la Paris („de un răsunător succes”), partenerul ei, Gabriel Popescu, rămîne în străinătate. Pentru Irinel a fost un şoc teribil. Unii pun pe seama acestei lovituri întreruperea carierei sale. Mai mult, s-a afirmat că, după ce a renunţat la dans, marea balerină şi-a distrus toate fotografiile şi documentele ce-i aminteau de scenă. Ruptura a fost totală. „Irinel Liciu, avea să scrie, după moartea lor, Miriam Răducanu, a plecat din dans şi s-a refugiat în dragostea pentru Doinaş. Pierzîndu-l pe Doinaş nu a mai avut unde fugi. Ştiu doar atît. A părăsit viaţa aşa cum a părăsit scena, din iubire prea mare, cum a spus-o chiar ea.”

DIFERIŢI. Cele mai complete portrete ni se par cele făcute de prietenul lor de-o viaţă, eseistul, criticul şi profesorul universitar Virgil Nemoianu, care trăieşte în Statele Unite, într-un interviu acordat lui Daniel Cristea Enache.

„Căsătoria între Irinel Liciu şi Doinaş nu a fost lipsită de furtuni maritale, mai ales în primii zece ani. Era vorba aici despre legătura între două personalităţi extrem de bine conturate, definite şi destul de net diferite; oameni care se iubeau, dar care erau totuşi altfel! Doinaş era de un debordant erotism, de o puternică sexualitate pe care el, uneori, o lega de creativitatea sa poetică: subconştient, alteori chiar articula verbal această convingere. Deci era vorba şi despre nivelul ideal, şi despre nivelul concret-fizic. Oricum, alt motiv de conflictualităţi. Şi alt domeniu biografic-literar aproape complet ignorat. Cineva care nu-l cunoştea bine a făcut observaţia bună: Te uitai la el şi ţi se părea că e un om căruia i-ar fi fost imposibil să spună ceva ce nu poate fi inteligent!”

MODELAT DE IRINEL. „Avea un zîmbet dulce şi ironic totodată. Irinel era extrem de veselă, de vitală… Doinaş era un copil de la ţară (fie el chiar de chiabur), iar încă pe la 30 şi ceva de ani era un om, da, destul de necioplit. Nu din punct de vedere intelectual: cunoştea multă literatură (universală, ca şi română), cunoştea istoria filozofiei în chip serios, că doar avusese studii excelente, cu oameni de valoare, cu colegi de valoare. Dar abia cînd s-a căsătorit a început să se modeleze personalitatea lui cea nouă, şi anume în chip decisiv sub influenţa soţiei sale. Zone întregi existenţiale: artele, muzica, gustul în sine, comportamentul social, manierele, moda, toate acestea au fost insinuate sau chiar impuse de Irinel Liciu… Ea l-a atras pe Doinaş spre o atitudine mult mai religioasă, nu prin presiune, ci pur şi simplu prin forţa exemplului.”

Mlădioasa sa eleganţă

„Într-un secol ca acela prin care am trecut, cînd tragicul a luat proporţiile ştiute şi colective, cum să te mai slujeşti de cuvîntul pătat de sîngele atîtor nevinovaţi?
Totuşi nu există altul. O moarte la vîrsta lui Doinaş ar putea părea normală dacă poetul din el s-ar fi arătat epuizat, încheindu-şi ciclul. Dar nu era. Ceea ce da însă apelativului totala sa justificare este sinuciderea lui Irinel Liciu. Că fiinţa aceasta fragilă (nici nu era nevoie s-o vezi dansînd, pentru a fi izbit de mlădioasa sa eleganţă gata parcă să se frîngă prin excesele sale) a găsit forţa neagră a unui astfel de gest ne dezvăluie parcă groaza în care s-a zbătut. Irinel Liciu îţi lăsa impresia că se poate sparge. Asta a şi făcut: s-a spart singură în întunecimea primei ei nopţi solitare.” (Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca, text scris la moartea lui Irinel Liciu)

O prea mare iubire ucide

Poetul Ştefan Augustin Doinaş, pe numele lui adevărat Ştefan Popa, s-a stins în noaptea de 24 spre 25 mai 2002, vineri spre sîmbătă, la Spitalul Fundeni din Bucureşti, în urma unui infarct. După cîteva ore, soţia sa, marea balerină Irinel Liciu (Lia Silvia Voicu), şi-a pus capăt zilelor înghiţind un pumn cu medicamente. Irinel l-a vegheat pe Doinaş de la ieşirea din operaţie pînă în ultimele clipe. Ea a lăsat un bilet în care a scris: „Domnul meu şi Dumnezeul meu, iartă-mă! Doinaş, dulcele meu, o prea mare iubire ucide”.

Anunțuri

Comentarii»

No comments yet — be the first.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: