jump to navigation

Fragmente 14 Septembrie 2011

Posted by Innocentius in de-ale culturii.
trackback

„Invitatie la vals” – Mihail Drumes

„În orice caz numai dragostea şi creaţia fac viaţa vrednică de a fi trăită şi, totodată, de a fi părăsită fără regret. N-am creat ni­mic care să rămînă generaţiilor viitoare, dar am avut dragostea… E de neconceput cît am iubit-o pe Mihaela. S-a strecurat atît de integral în mine făcînd una cu fiinţa mea, încît acum cînd a plecat în lunga ei călătorie şi-a luat numai trupul cu ea, dar în mine a rămas întreagă, mai vie ca niciodată. Voia să-mi intre în sînge şi, iată, izbutise mai mult, infinit mai mult decît se aşteptase.

Totul, totul îmi vorbeşte de ea: locurile pe unde am hoinărit, casele, grădinile, lucrurile, oamenii pe care i-am cunoscut împreună. În toate şi în tot parcă şi-a lăsat fiinţa ei. (Şi risipa aceasta nu mai avea margini.) Cînd tac, fiinţele şi lucrurile din afară încep să grăiască amintirile din mine. În gînduri şi în vis, în iubire şi în ură, în bucurie şi în suferinţă, în faptă şi în vorbă, e pururea vie, pu­ruri prezentă Mihaela! Pretutindeni Mihaela! Obsesie uriaşă, co­pleşitoare, trebuinţă ca aerul şi lumina. Cine ar putea să-mi smulgă rădăcinile ei crescute pînă în adîncurile mele cele mai insondabile? Iubirile mari sînt tocmai ace­lea de care te îndoieşti mai mult.”

La rascruce de vanturi – Emily Bronte

Ratiunea mea de a trai este el. Daca totul ar disparea si doar el ar ramane, as continua sa exist; si daca tot restul ar ramane, dar el ar pieri, universul ar deveni strain pentru mine si eu n-as mai face parte din el. Dragostea mea pentru Linton este ca frunzisul padurii; timpul o va schimba, o stiu prea bine, asa cum schimba iarna copacii. Dragostea mea pentru Heathcliff seamana cu stancile eterne din strafunduri; nu este un prilej de incantare, dar este o necesitate. Nelly, eu sunt Heathcliff! El este mereu, mereu, in mintea mea: nu ca o placere, asa cum nici eu nu sunt intotdeauna o placere pentru mine insami, dar ca propria mea fiinta. Asa ca nu mai vorbi despre despartirea noastra: nu e cu putinta.

Mananca, roaga-te, iubeste – Elizabeth Gilbert

Oamenii au tendinta sa considere fericirea un noroc care da peste ei, ceva ce te va invalui, ca vremea frumoasa, daca soarta iti surade. Doar ca fericirea nu functioneaza asa. Fericirea e consecinta propriului efort. Te lupti pentru ea, muncesti pentru ea, insisti, uneori mergi pana la capatul pamantului in cautarea ei. Trebuie sa participi mereu la manifestarile lucrurilor bune care iti apar in viata. Iar cand atingi o stare de fericire, nu trebuie niciodata sa lenevesti, sa renunti la a o mentine: trebuie sa te straduiesti din rasputeri sa inoti contra curentului, ca sa fii vesnic in unda fericirii, ca sa plutesti mereu deasupra ei.

Insuportabila usuratate a fiintei – Milan Kundera

Cu totii simtim nevoia sa se uite cineva la noi. Am putea fi incadrati in patru categorii, in functie de felul privirii sub care vrem sa traim.
Prima cauta privirea unui numar nesfarsit de ochi anonomi, altfel spus, privirea unui public cat mai larg.
In a doua catgorie se afla cei ce nu pot trai fara privirea multor ochi familiari. Acestia sunt neobositii organizatori de cocteiluri si dineuri festive. Ei sunt mai fericiti decat oamenii din prima categorie, care, atunci cand isi pierd publicul, au sentimentul ca luminile s-au stins in sala vietii lor. Ceea ce, de fapt, se intampla fiecaruia intr-o zi sau alta. Dimpotriva, oamenii din categoria a doua izbutesc sa-si procure intotdeauna cateva priviri.
Urmeaza apoi categoria a treia, categoria celor ce simt nevoia de a fi mereu sub ochii fiintei iubite Situatia acestora e la fel de primejdioasa ca situatia celor din prima categorie. De indata ce ochii fiintei iubite se vor inchide, sala lor se va cufunda in bezna.
Si, in sfarsit, avem a patra categorie, cea mai rara, a celor ce traiesc sub privirile imaginare ale fiintelor absente. Acestia sunt visatorii.

Jacques Salomé a scris:

Despartirea de o fiinta iubita nu este dificila, in mare parte, din cauza faptului ca am fost parasiti sau l-am parasit pe celalalt. Despartirea inseamna a descoperi, in mod paradoxal, speranta nesfarsita si mereu inaccesibila a unei noi relatii diferite, iar in primul rand, relatia cu tine insuti.

Pentru mine, cel mai dureros lucru nu a fost sa te pierd, ci sa renunt la speranta nebuna ca intr-o zi te vei intoarce, ca intr-o zi ma vei suna, ma vei chema. Dupa cateva luni de cand ai luat acea decizie, speranta mea renastea curajoasa, indrazneata si neobosita, uneori usoara ca un vis, alteori grea si apasatoare asemenea unui cer plumburiu, pe timp de furtuna.

De obicei, dimineata, cu ochii inca inchisi, imi ascultam corpul cum isi faurea proiecte, cum rememora placerea unei intalniri, cum credea inca intr-o bucatica de vis de a trai din nou impreuna … imi imaginam ca va suna telefonul, ca vei sosi plin de viata si atat de prezent … ca armonia dintre noi va fi din nou intregita si plina de frumusete, cum era altadata.

Dupa ce ai plecat, am inceput de fapt sa te port in mine mai intens ca niciodata.

Pentru mine nu era atat e greu sa te parasesc, atata timp cat inca mai pastram sentimentul de a nu te fi pierdut, atata timp cat aveam certitudinea ca noi nu am ajuns inca la capatul sentimentelor noastre, al emotiilor noastre sau al placerilor noastre, atata timp cat mai exista inca o posibilitate. chiar si un fir de speranta, o mangaiere pe obrazul tau, mana ta asezata pe pieptul meu, o clipire a ochilor sau miscarea aceea a gatului pe care o aveam amandoi atunci cand eram in public si voiam sa ne impartasim acordul unul altuia.

Eu aveam nevoie de un spatiu pentru a iubi mai mare decat al tau, mai deschis decat cel al iubirii mele pentru tine.

 Parfumul de Patrick Suskind

” Iti poti inchipui, cititorule, o lume formata numai din pafumuri, duhori, miresme? Iti poti inchipui un om care nu cunoaste viata decat mirosind-o? Ti-ai dat seama ca vechiul si noul se pot distinge prin miros, ca orice cuta a trupului tau e un receptacul de miresme si ca totul in lume are o amprenta olfactiva? Stii ca fiecare om este un parfum inconfundabil, ca parfumul tau te poate face anonim sau irezistibil?
A fost odata un barbat care a descoperit in distileria trupului sau un parfum trecator pe care voia sa-l stapaneasca pentru totdeauna: parfumul de tanara femeie. „

Viata este aici si acum – OSHO

Omul nu a invatat inca sa guste frumusetea singuratatii. El cauta mereu sa se angajeze intr-o relatie, sa fie cu cineva – cu un prieten, cu un parinte, cu o sotie sau un sot, cu un copil… cu cineva. El a creat societati, cluburi. El a creat partide politice, ideologice. El a creat religii, biserici. Insa toate acestea sunt necesare pentru a-l face sa-si uite singuratatea. Fiind in mijlocul acestor multimi, incerci sa uiti ceva, ceva de care iti amintesti uneori in intuneric: ca te-ai nascut singur, ca vei muri singur, ca, indiferent ce ai face, traiesti singur.”

Camil Petrescu :

Iti construiesti casa pentru o femeie, cumperi mobila pe care a ales-o ea, iti fixezi deprinderile cum le-a dorit ea. Toate planurile tale de viitor sunt facute pana la moarte pentru doi insi. A plecat de acasa, si esti necontenit ingrijorat sa nu i se intample ceva… Te strapunge ca un stilet orice aluzie despre ea si esti nebun de fericire cand, dupa greutati materiale si umilinte uneori,ai izbutit sa-i faci o surpriza care s-o uimeasca de placere. Ei bine, intr-o zi vine femeia aceasta si-ti spune ca toate acestea trebuie sa inceteze pana maine la ora 11 35, cand pleaca de la gara.

Comentarii»

1. Madalina Tulei - 15 Septembrie 2011

Iubirea noastră se va hrăni din greşeli şi din dureri, aşa cum focul se hrăneşte din tot ceea ce îi stă în cale… Dar iubirea noastră nu va fi păcat, cum focul însuşi nu este lemnul putred pe care îl mistuie. (Camil Petrescu – Jocul Ielelor )

2. Madalina Tulei - 15 Septembrie 2011

O definitie a cuvantului data de Camil petrescu: „Cuvântul e un mijloc imperfect de comunicare.”


Lasă un răspuns

