jump to navigation

Ion D. Sîrbu 5 Septembrie 2011

Posted by Innocentius in de-ale culturii.
trackback

„Fiecare om e centrul unui Cerc care este destinul lui. Orice furnică (zicea Mama) ce duce un pai la muşuroiul său, orice scarabeu (adaug eu) ce rostogoleşte o gogoaşă de bălegar, au dreptul să creadă că lumea a fost făcută în aşa fel încât paiul şi gogoloşul să poată ajunge unde trebuie.

Sunt centrul unui Cerc a cărui suprafaţă e cartea mea. Am dreptul să pretind – scarabeu fiind în umbra unor faraoni şi piramide – că Dumnezeu trebuie să mă ajute ca să-mi rostogolesc rostul până la capăt. Astfel, dacă nu îmi termin cartea, dacă îmi ratez până si accentul ce îmi justifică şi certifică ratarea, atunci mă transform în hienă, şi, înainte de moarte, caut hoitul timpului meu spre a-l sfâşia şi a-l distruge. Ca apoi să pot urla spre cerul înstelat sentimentul absurd şi tragic al unei farse, disperarea de a fi crezut şi sperat, dispreţul faţă de Zeii ironici ai cercului meu, ce nu a fost decât un simplu punct şi clipă din traiectoria unei muşte sau a unui vierme stupid.”

Trăim totuși în mijlocul unor miracole continue, profunde. Așa precum numai la bătrînețe oamenii încep să observe cît de cumplit, de cutremurător și de înalt sublim este frumusețea copiilor, a copacilor, a cerului-tot așa omenirea asta nenorocită, acum cînd i s-a pus cuțitul la gît, își dă seama că Terra a fost, a fost un miracol divin, o revelație, o teofanie.
,,Hristoase, Dumnezeule, miluește-mă pe mine, păcătosul.Amin.”
     „Forma cea mai copilărească a Prostiei ar fi cruzimea. Fiindcă celelalte forme, mai mature și mai complexe-cum ar fi suficiența, îngînfarea, nevoia de lingușitori, alaiul și uluiala, foamea după dragostea mulțimilor și a subalternilor, setea de decorații și distincții, pohta de a ordona, nepohta de a mai asculta altă părere etc.-sunt incomparabil mai nocive decît simpla cruzime, adică plăcerea animalică de a bate, ucide, urmări și ancheta.
Într-o epocă total antisocratică, singurii și ultimii care mai aplică maieutica(metoda de obținere a ,,adevărului” prin întrebări succesiv inductive) nu au mai rămas decît…anchetatorii și procurorii.. Ei pot să scoată din oricine, orice, oricînd chiar și urletul modern și contemporan după cupa de cucută salvatoare.
Va veni ziua în care, asemeni chinezilor vom declara ca ,,sfînt” orice om cinstit. Atît de rar va fi el-și atît de greu va fi să rămînă nepătat, (la noi s-a născut cuvîntul scabros:nemînjit) încît un asemenea exemplar va echivala cu un adevărat miracol.
Știința explică o mulțime de lucruri și fenomene pe care nu le cunoaște, analizează și măsoară o mulțime de cantități și calități pe care nu le poate înțelege, controlează o mulțime de energii ce îi sunt total străine și adverse- și ajunge astfel să știe și să posede infinit mai multe cunoștințe decît cunoaște și înțelege de fapt.
Toată civilizația noastră este consecința unui cosmic tupeu epistemiologic: cunoaștem doar două-trei litere din alfabetul ontic, dar avem gata rugurile toate pe care vom arde întreaga geneză.”
Comentarii»

No comments yet — be the first.

Lasă un răspuns

