jump to navigation

Tot mai înveţi, maică? 4 Iulie 2011

Posted by Innocentius in de-ale culturii.
trackback

Iată un text fundamental, genial şi memorabil. Autorul nu are nevoie să comenteze cele povestite. Sunt două continente, două lumi, care se ciocnesc. Impactul e atât de puternic, încât orice explicaţie e de prisos.
„- Greu e cu dumneavoastră până isprăviţi cartea. O să dai examenele şi ai să scapi de ponos. Am avut chiriaşă tot în odaia asta o studentă. Doamne, ce mai citea! Citea şi lua aspirină, lua aspirină şi citea. Da’ a terminat şi sa şi măritat, şi acum e bine, la rostul ei. Ai să termenezi şi dumneata odată, cu voia lui Dumnezeu. Baba, şireată, vorbea aşa de repede că n-o puteai întrerupe.
– Da nu ţi-am spus că am terminat demult, că sunt licenţiat? Sunt chiar profesor. Altfel din ce ţi- aş plăti chiria?
– O fi, o fi, dacă zici dumneata.
Şi i- am arătat babei atâtea acte, încât s-a convins. Dar apoi iar m- a sâcâit:
– Grea meserie şi profesoratul ăsta dacă trebuie să citeşti mereu. Copiii citesc, d-ta citeşti!
Într-o zi însă mi-a spus vorba memorabilă:
– Tot mai înveţi, maică?
– Cum asta ?
– Păi dacă zici că ai terminat, ce tot înveţi mereu ? Nu ţi-ajunge atâta şcoală ?
Şcoală primară, liceu, universitate, ţi s-o fi acrit şi dumitale. Acum mai pune-te şi dumneata pe trai, ca trecut vremea învăţăturii.

– Dar eu nu învăţ, cocoană, eu citesc.

– Ei, citeşti ! Dacă citeşti nu înveţi ? Să stau eu toată ziua cu nasul în cărţi !”

(Tot mai înveţi, maică?, George Calinescu, Jurnalul literar, 1939).

Comentarii»

No comments yet — be the first.

Lasă un răspuns

