jump to navigation

Ce sont les mêmes. 26 Mai 2011

Posted by Innocentius in de-ale culturii.
trackback

A fost viaţa, dragostea, voluptatea, a fost şi frica, foamea, instinctul. Acum e moartea şi îşi înfige degetele în pieptul meu… Mulţi ani visul meu cel mai îndrăgit şi mai tainic a fost să cioplesc figura mamei, a fost cea mai sfântă dintre toate imaginile mele, o purtam mereu în mine, cu mine, o figură plină de iubire şi taină… Cu puţină vreme în urmă mi-ar fi fost cu totul de neîndurat gândul că aş putea muri fără să-i fi modelat chipul; întreaga mea viaţă mi-ar fi părut zadarnică. Şi acum, priveşte ce ciudăţenie, în loc ca mâinile mele s-o modeleze şi s-o plămădească, ea e cea care mă modelează şi mă plămădeşte. Îşi ţine mâinile în jurul inimii mele şi mi-o smulge şi mi-o goleşte de sânge şi mă ademeneşte către moarte, şi odată cu mine moare şi visul meu, figura cea mai frumoasă, imaginea mamei-Eva. O mai văd încă şi dacă aş mai avea putere în mâini, aş făuri-o. Dar ea nu vrea, nu vrea să dezvălui vederii taina ei. Vrea mai degrabă să mor. Mor bucuros, fiindcă ea îmi uşurează moartea… “Hermann Hesse, Narcis şi Gura-de-Aur

„Adormisem, dar inima imi veghea…Este glasul prea iubitului meu, care bate: Deschide-mi, soro, scumpo neprihanito, porumbito!, Caci capul Îmi este plin de picurii noptii. „Mi-am scos haina, cum sa ma Îmbrac iarasi? Mi-am spalat picioarele: cum sa le murdaresc iarasi?” Dar iubitul meu a vârât mâna pe gaura zavorului, si mi-a fost mila de el atunci. M-am sculat sa deschid iubitului meu, În timp ce de pe mâinile mele picura smirna, si de pe degetele mele picura cea mai aleasa smirna pe mânerul zavorului. Am deschis iubitului meu; dar iubitul meu plecase, se facuse nevazut. Înnebuneam când Îmi vorbea. L-am cautat, dar nu l-am gasit; l-am strigat, dar nu mi-a raspuns. Pazitorii cari dau ocol cetatii m-au Întâlnit,m-au batut, m-au ranit; mi-au luat mahrama strajerii de pe ziduri. Va rog fierbinte, fiice ale Ierusalimului, daca gasiti pe iubitul meu, ce-i veti spune? .. Ca sunt bolnava de dragoste! … „(Cântarea Cântarilor,scris de regele Solomon pentru frumoasa Sulamita, si pastrat pentru eternitate în scrierile sfinte.)

„Cînd are omul, pentru întîia oară, iluzia că este ales? Probabil ca sugar, cînd primeşte îngrijirea ma­ternă fără vreun merit — şi o cere cu atît mai ener­gic. Educaţia ar trebui să-i risipească această iluzie, să-l facă să priceapă că în viaţă totul se plăteşte. Ade­sea însă e prea tîrziu. Aţi văzut desigur o fetiţă de zece ani care deodată, vrînd să-şi impună voinţa în faţa prietenelor, dar neavînd argumente, le spune tare, cu un inexplicabil orgoliu: „Pentru că aşa spun eu”; sau: „Pentru că aşa vreau eu.” Fetiţa aceea se simte aleasă. Dar într-o zi va spune „pentru că aşa vreau eu”, iar cei din jur vor rîde de ea. Ce poate să facă, cel care se vrea ales, pentru a dovedi că e ales, pentru a crede el însuşi si a-i face pe ceilalţi să crea­dă că nu aparţine lumii de rînd?”(Milan Kundera)

„Orice gest, dincolo de rolul său practic, are o sem­nificaţie ce depăşeşte intenţia celui care îl face; cînd un om în costum de baie se aruncă în apă, gestul lui exprimă bucuria, chiar dacă înotătorul ar fi ne­fericit. Cînd cineva sare în apă îmbrăcat e cu totul alt lucru: nu sare îmbrăcat în apă decît cel care vrea să se înece; iar cel care vrea să se înece nu sare cu capul înainte; acela se lasă să cadă: aşa a hotărît lim­bajul imemorial al gesturilor”(Milan Kundera)

„De ce a dispărut plăcerea zăbavei? Ah, unde sînt hoinarii de odinioară? Unde-s eroii leneşi ai cîntece-lor populare, vagabonzii ce vîntură lumea şi dorm sub cerul liber? Au dispărut o dată cu drumurile de ţară, cu pajiştile şi poienile, cu natura? Un proverb ceh descrie dulcea lor zăbavă printr-o metaforă: ei con­templă ferestrele Domnului. Iar cine contemplă feres­trele Domnului, acela nu se plictiseşte; e fericit, în lumea de azi, lenea s-a transformat în lipsă de ocupa­ţie, ceea ce e cu totul altceva: omul lipsit de ocupaţie se simte frustrat, plictisit, e veşnic în căutarea miş­cării care-i lipseşte.”(Milan Kundera)

Comentarii»

No comments yet — be the first.

Lasă un răspuns

