jump to navigation

ALDOUS HUXLEY 2 Decembrie 2010

Posted by Innocentius in de-ale culturii.
trackback

DOUA sau TREI GRATII

Cuvântul „pisalog” are o etimologie îndoielnica. Unii oameni, caresunt cunoscatori în materie, afirma ca acest cuvânt ar deriva de la verbul care exprima notiunea de a zdrobi, de a patrunde — prin staruinta loviturilor continue. Un pisalog este individul care încearca sa patrunda dincolo prin gândurile cuiva, ca prin ceva materializat, cel care-ti rascoleste neostenit îndelunga rabdare, cautând sa razbeasca prin straturile de voita surzenie, lipsa de atentie si cautata indiferentapoliticoasa, cu care zadarnic încerci sa te aperi, caci el te piseaza mereu si neostenit, pâna când reuseste sa patrunda în intimitatea fiintei tale. Sunt însa si alti cunoscatori în materie care afirma ca acest cuvânt deriva de la frantuzescul bourrer, a înfunda, a îndopa, a satura. Daca aceasta derivatie ar fi corecta, atunci pisalogul este cel care te îndoapa cu peroratiile lui greoaie si plicticoase, care cauta sa-ti bage cu sila pe gât personalitatea lui, ca pe niste bulgari de seu pe care esofagul refuza sa le înghita. Cu alte cuvinte te îndoapa, iar tu — ca sa întrebuintam o metafora intrata în domeniul public, „începi sa te saturi de el”. Sunt gata sa primesc ambele aceste explicatii ca fiind corecte, deoarece pisalogii nu numai ca te piseaza, dar te si îndoapa. Sunt exact ca burghiiledentistilor, dar în acelasi timp si ca baliga de grajd. Acestia însa pot fi caracterizati si cu o a treia definitie pe care nu s-ar putea sa o aplici unui plicticos sau ursuz: se tin scai. Tocmai din pricina asta, cu toate ca eu nu sumt filolog, îmi voi permite sa propun si a treia derivatie a acestui cuvânt: de la notiunea de a se lipi de cineva, a se tine scai, a nu-l slabi. Prin urmare a se lipi, a îndopa, a plictisi sunt calitati pe care implicit le are un pisalog, câtestrei aceste presupuse derivatiuni etimologice. Deci s-ar putea admite ca fiecare dintre ele este corecta.

Herbert Comfrey era înainte de toate si de orice un pisalog de care nu puteai scapa. Se lipea de oricine avea nenorocul sa aiba de-a face cu el. Se lipea atât de bine, încât ar fi fost peste putinta sa mai scapi de el. Era un pisalog de natura vegetala si pasiva, nu un pisalog activ si coroziv. Din fericire Herbert nu era un om prea vorbaret, caci prea era un tip lenes si limfatic pentru asa ceva. Era o fire extrem de sociabila, întocmai ca un urias câine sentimental pe care nu-l poti lasa niciodata singur. Se tinea de oameni exact cum se tine un câine, si daca pot întrebuinta o metafora, exact ca si un câine se facea si el covrig la picioarele lor, în fata vetrei. Si exact ca si câinele, nici el nu scotea nici o vorba. Se simtea fericit în tovarasia ta si atâta tot, se simtea multumit ca poate merge alaturi de tine pe acelasi drum, sau ca poate motai sub fotoliul în care te-ai asezat. Nu cerea nici sa-i dai prea multa atentie; tot ce cerea, era sa-l lasi sa se bucure de multumirea pe care o vedea reflectata pe obrazul tau si sa se încalzeasca de placerea ca te stie aproape de el. Daca se întâmpla ca o data pe saptamâna sa-l mângâi pe cap si sa-i spui ceva similar, cu ceea ce ai spune unui câine: „Bravo, Herbert, esti un catel cuminte”, începea sa dea din coada — la figurat — si se simtea pe deplin fericit.

Pentru unii dintre prietenii mei — cei repeziti, nerabdatori si mai ales nervosi — prezenta bietului Herbert era ceva ce-i scotea din sarite. Chiar calitatile lui — caracterul sau admirabil, linistea si credinta lui nestramutata — îi faceau sa se înfurie. Pâna si felul în care arata omul acesta îi facea sa-si piarda cumpatul. Vederea fetei lui bucalate si zâmbitoare, trupul îndesat si membrele lui cu miscari încete îi enervau si începeau sa dea din mâini, ca un cotet de gaini speriate. Am cunoscut oameni care dupa ce au petrecut trei zile la rând în aceeasi casa cu Herbert si-au facut bagajele pe furis si s-au repezit la gara, ca sa ia primul tren, spre o directie necunoscuta, la departare de sute de kilometri, numai ca sa poata scapa de el. Întrucât ma priveste pe mine, bietul Herbert ma pisa nu-i vorba, dar nu atât de îngrozitor si de insuportabil. Eu sunt un temperament îndelung rabdator si am niste nervi care nu cedeaza cu una cu doua. As putea chiar sa afirm ca într-o anumita masura omul acesta îmi placea; era un dulau atât de credincios, de cumsecade si de blând. De fata cu el, prezenta lui muta ma facea foarte curând sa-l consider ca inexistent sau ca pe o simpla mobila, asa ca de multe ori ma surprindeam facând un gest, ca si când as fi vrut sa-mi asez ceasca goala de cafea pe capul lui, în timp ce el sta asezat la picioarele mele pe parchet (când avea posibilitatea, el se aseza întotdeauna pe parchet), sau sa-mi scutur cenusa tigarii pe gulerul hainei lui care parea ca-mi face cu ochiul. Pe vremea când eram copii, Herbert si cu mine am fost la scoala împreuna. Dar de vreme ce fiecare dintre noi era în gazda la alt profesor, si cum el era mai mare decât nine (pe vremea aceea doi ani de vârsta erau o mare deosebire), cred ca n-am stat niciodata de vorba împreuna. Cu toate acestea, Herbert a intrat în viata mea de mai târziu numai datoritaîmprejurarii ca am fost la scoala împreuna. Întoarcerea lui în viata mea afost un îndoit dezastru. În existenta mea îsi facea loc un pisalog, a carui prezenta însemna ca alunga, fie chiar pentru un timp trecator, o alta fiinta care, indiferent de celelalte calitati pe care le avea, era tocmai contrariul însusirii care s-ar putea numi pisalogeala.

Comentarii»

1. Ilinca Bernea - 3 Decembrie 2010

E o carte foarte foarte bine scrisa, imi amintesc ca am citit-o pe nerasuflate. Huxley are un stil caustic si plin de haz, uneori chiar sardonic, e un descendent de frunte al lui Wilde.


Lasă un răspuns

